att åter samlas till Svensk Flöjtfestival!

Under tre dagar erbjöds massor av aktiviteter med konserter, solospel, flöjtorkester, workshops, clinics, föreläsningar och utställningar.

Det var Svensk Flöjts andra festival och platsen var, liksom förra året, Musikhögskolan i Örebro. Musikhögskolan hade generöst ställt sina lokaler till förfogande och lokalerna är det verkligen inget fel på! Gott om rum av olika storlekar, teknisk utrustning, bra plats för utställare och mingel. Dessutom en konsertsal av högsta klass och detta bidrog till att göra festivalen mycket lyckad.

Årets festival hade ett fantastiskt uppbåd av gästartister och lärare från Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike och Finland. Och bredden på inslagen var det inget fel på! Programpunkterna täckte upp det mesta, från nutida till renässansmusik, från övningsapp till grafiskt musikskapande! Besökarna kunde även delta aktivt i solospel, flöjtorkseter och olika workshops.

Medverkande artister och föreläsare var;

Ruth Wentorf (Tyskland)

Sibel Pensel (Frankrike)

Anna Svensdotter (Sverige)

Hagberg Anders (Sverige)

Ulrik Lundström (Sverige)

Mats Holmquist (Sverige)

Henrik Svitzer (Danmark)

Wermland Flute Choir (Sverige)

Håvard Lysebo (Sverige)

Åsa Gustavsson (Finland)

Elin Olstorpe (Sverige)

Marie Söderberg (Sverige)

Ann Elkjär (Sverige)

Jill Widén (Sverige)

Anna Melander (Sverige)

Ensemble Tibia (Sverige)

Fredag-

Festivalbesökarna möttes i Musikhögskolans foajé av våra utställare och fanns det mesta av det vi flöjtister älskar att ”nörda” ner oss i. Tvärflöjter av alla slag, noter för alla önskemål och en massa roliga prylar man helt enkelt inte kan vara utan! Vi hade även några ytterst kompetenta flöjtreparatörer på plats där det inte bara var tid för att få en snabb översyn av sitt kära instrument utan även möjlighet att diskutera skötsel, flöjtkonstruktion m.m. Det blev mycket ”häng” i foajén.

Efter uppvärmningspass, solospel, clinic och flöjtorkester avslutades första festivaldagen med konsert. Ensemble Tibia (Örebro) inledde konserten och gjorde sin konsertdebut. Förutom några egna stycken ackompanjerade man två strålande solister genom Anna Melander och Ann Elkjär. Elin Olstorpe bjöd på ett program med både gammal och ny musik eminent framfört på traversflöjt. Som en kontrast bjöd sedan 40f på ett härligt inslag bestående av Steve Reichs ”Different Trains”.

Lördag-

Intensiteten tilltog och efter de inledande passen med flöjtorkester var det tre parallella programpunkter. Svårt att välja- men så ska det vara på en flöjtfestival! En paus i alla clinics m.m. utgjordes av en lunchkonsert. Festivalen fick finbesök från Värmland genom Wermland Flute Choir under ledning av Anneli och Mats Nilsson. Vi fick bl.a. vara med om ett uruppförande genom ”Eko” av Carl Åkerman Rydbäck skrivet för WFC. Sibel Pensel var strålande solist med ensemblen. Henrik Svitzer presenterade ett härligt program tillsammans med pianisten Albena Zaharieva där Vladimir Tsybins ”Allegro Concertante no 1” var en ny och angenäm upplevelse för undertecknad. Konserten avslutades med fransk värme förmedlad av vår franska gäst Sibel Pensel där hon, tillsammans med pianisten Stefan Lindgren, bl.a. framförde ”Chant de Linos” till publikens stora jubel.

Efter konserten följde fler workshops och clinics innan Svensk Flöjts andra ordinarie årsmöte avhölls. Årsmötet följdes av ett nytt val- antingen kunde man åka och lyssna på Svenska Kammarorkestern där Fiona Kelly var solist i h-mollsviten av J.S. Bach. Eller så kunde man vara kvar och hänga i utställarområdet.

Kvällen avslutades med ”Flutenight” på Scandic Grand Hotel där det bjöds på musik och ”flöjthäng”. En ensemble från Härnösand under Kerstin Bodins ledning inledde, följt av en grupp festivalflöjtister som under 40f:s ledning spelade musik av Ian Clark. Sedan det var tillfälle att få höra lite smäktande finsk/argentinsk tango härligt framfört av Åsa Gustavsson. Anders Hagberg gav ett fantastiskt program på ”vanlig” flöjt och kontrabasflöjt. Både Anders och Åsa beledsagades av en trio bestående av studenter från Jazz&Rockprogrammet vid Musikhögskolan. Lite improviserat ensemblespel med brasiliansk musik på repertoaren där alla kunde delta fick utgöra slutet (för en del) på en trevlig kväll.

Söndag-

Efter ännu fler spelpass med uppvärmning, solospel och flöjtorkester avslutades hela festivalen med en konsert. Vid den fick vi bl.a. nöjet att höra Ruth Wentorfs passionerade framförande av Takemitsus ”Voice”,  Åsa Gustavsson och Stefan Lindgren lät oss njuta av två satser ur Erkki Melartins sonat innan festivalens sista solist, Håvard Lysebo, bl.a. gav oss en underbar tolkning av Schuberts variationer över ”Trockne Blumen” tillsammans med Albena Zaharieva. Hela konserten avslutades med Svenska Flöjtorkestern. Marie Söderberg och Åsa Gustavsson visade upp något av det deltagarna hade repeterat under flöjtorkesterpassen vid festivalen och det satte en perfekt punkt för tre intensiva flöjtdagar i Örebro.

Utställare under festivalen var;

  • Uffes Blås
  • Flöjtmaria
  • Studio Johan Dahlbäck
  • Träblåsverkstan´Åsa DeVal
  • Jonas Näslund
    AB
  • Windcorp
  • Selma
    Musik
  • Echo
    Musik
  • Edition Svitzer

Sedan flera månader tillbaka har planeringen av kommande festivaler pågått och som meddelades vid årsmötet kommer nästa års festival hållas i Uppsala. Mer information om tid och program kommer!

/Torleif Ander

Scroll to Top