Styrelsen

Styrelsen för Svensk Flöjt består idag av:

cecilia

Cecilia Ekmark

Ordförande

Frilansande flöjtist och kammarmusiker med konserter producerade under namnet Sound of a Flute. Cecilia undervisar även i Lerums kulturskola. Fritiden ägnas åt friluftliv med familjen, kel med katten eller spel i balkanorkester.

Anna Svensdotter. Foto S-M Thorsén

Anna Svensdotter

Vice ordförande

Anna Svensdotter bor i Göteborg och delar sin tid mellan frilansvärlden och musikprogrammet på Hvitfeldtska gymnasiet där hon undervisar i flöjt, ensemble, och det spännande ämnet Konstarterna och samhället. Som flöjtist har hon fokus på samtidsmusik och improvisation och spelar med flera olika ensembler t.ex. flöjtkvartetten 40f och experimentella sextetten GAHLMM.

Ann Elkjär

Ann Elkjär

Sekreterare

Ann är verksam som kammarmusiker med Göteborg som bas. Hon spelar ofta och gärna nutida musik, till exempel i flöjtkvartetten 40f. Ann är också mycket förtjust i sitt jobb som lektor i flöjtspel vid Musikhögskolan Ingesund, och tycker det är ett hedersuppdrag att få föra arvet efter sina flöjtlärare (William Bennett, Anders Jonhäll, Gerard Schaub) vidare till nästa generation unga musiker. När hon inte spelar flöjt dansar hon gärna tango – hon har varit i Buenos Aires fem gånger…

Christine_Amcoff-1

Christine Amcoff

Kassör

Christine är flöjtist och tidigare utbildad vid Musikhögskolan i Piteå samt en tid vid The Royal Conservatoire of Antwerp under utbytesstudier, men studerar för närvarande vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Utöver flöjt finns också ett intresse för sång och kör, men när det inte handlar om musik lagas det gärna mat och bakas.

Lovisa Stenberg

Lovisa Stenberg

Ledamot

Flöjtist som bland annat jobbat i Malmö symfoniorkester, Malmö operaorkester och på Norrlandsoperan. Är nu anställd som producent på 50% på Smålandsoperan. Spelar kammarmusik med harpa i duo Dynamique, och i Lupuskvintetten. Utbildad på musikhögskolan i Örebro och musikhögskolan i Malmö. Född i Småland och bosatt i Bjärred.

Stina portrait 2

Stina Brockmann

Ledamot

Stina Brockmann arbetar som flöjtlärare vid Oskarshamns Musikskola. Hon är aktiv som flöjtist i olika sammanhang och spelar i Ensemble Flautando.

Helena Kahrs

Helena Kahrs

Ledamot web-redaktör

Helena bor utanför Falköping med 3 barn, 1 man och 2 katter. Hon arbetar som flöjtlärare och verksamhetsledare på musikskolan i Skara – Stureplan och på Musikgymnasiet i Skövde. Hon är även aktiv som frilansande orkester- och soloflöjtist i olika sammanhang.

Emma-Karin

Emma-Karin Maurin

Ledamot

Emma-Karin Maurin är tvärflöjtslärare vid Eskilstuna Musikskola. Hon är utbildad vid Musikhögskolan i Malmö.

IMG_0043-1

Ritha Romot

Ledamot

Ritha jobbar på Kulturskolan i Sunne och är mest stolt över sin flöjtensemble Les Amis de Flute som består 8 av hennes fantastiska flöjtelever. Juni 2019 resor dom till Paris och spelar i svenska kyrkan. För att få inspiration och utveckling spelar hon i Flautando en grupp på 11 personer som träffas regelbundet och ger konserter varje sommar.

IMG_8700

Anna Englund Bohm

Ledamot

Anna är utbildad instrumental- och ensemblelärare, musikterapeut samt orkestermusiker vid Musikhögskolan Ingesund och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm (inklusive en utbytestermin vid Det konglige Danske musikkonservatorium i Köpenhamn). Idag är hon profilansvarig för klassisk inriktning på Lunnevads folkhögskolas musiklinje där hon bl a undervisar i flöjt, kammarmusik och kammarorkester. Hon undervisar även i flöjtmetodik på Musikhögskolan Ingesund samt frilansar som orkester- och kammarmusiker. Allt detta med en särskild förkärlek för barock och specialpedagogik.

Kinga-Práda-Sagvik_w

Kinga Prada Sagvik

Ledamot

Kinga jobbar som kammarmusiker och pedagog. Hon har deltagit i ett antal inspelningar med samtida och klassiska verk. Kinga rör sig i en mångfald av genrer och samarbetar med tonsättare där hon också uruppfört verk skrivna för henne. I det pedagogiska arbetet inspireras Kinga av sina elever. I denna drivkraft vill hon förmedla flöjtens och musikens glädje i en ständig återkoppling som sker i undervisningsprocessen.

Scroll to Top