om nytt jobb, ny flöjt och resor

Tjena

Ny vecka!

Jag började veckan med att åka till Pelle (selmamusic.com) i Uppsala och prova flöjter. Jag har en Muramatsu guldflöjt just nu men har länge funderat på att byta till silver. Nu ska jag prova några flöjter i orkestern och se hur det känns när jag spelar tillsammans med andra.

Imorgon börjar jag på nytt jobb. Annars brukar ju inte det vara något konstigt alls för mig eftersom jag i vanliga fall byter arbetsplats typ varje vecka, men nu är det ju för lite längre tid (till april) och till arméns musikkår.

En är ju aldrig fullärd (verkligen inte!!!!) och detta tror jag kommer vara bra för mitt spel under kommande månader:

  • Att spela blåsorkester. Det är ju en helt annan klang. Tror jag kommer vara utvecklande för intonationen m.m.
  • Även mängden noter (och ofta många förtecken) kan vara nyttigt att träna på att studera in snabbt och det är ju helt annan repertoar än den jag vanligen spelar
  • Samt att jag tror det kommer vara väldigt nyttigt för mig att inte precis all fokus går till flöjtspelet utan att en viss del kommer handla om var jag har händer och fötter och huruvida jag har fått på mig uniformen rätt och inte glömt nåt (som när jag glömde det vita bältet inför riksdagens öppnande och någon fick åka och hämta det) och om skorna är blanka nog.

Det ska faktiskt också vara skönt att vara hemma i stan i tre månader, bortsett från en kort avstickare till Göteborg över dagen.Det bästa med att jobba som musiker och kanske i synnerhet som frilans är alla resor. Men ibland är det också det sämsta, och på senare tid är det ju även den där ökande medvetenheten om flygresornas inverkan på miljön som får mig att fundera än mer. Jag kommer dock inte ifrån att jag tycker att det är fantastiskt att få spela i Concertgebouw och Elbphilharmonie med Radiosymfonikerna och två veckor senare i en kyrka i Tokyo med min ensemble. (och när jag tänker efter så är det också kul att spela på Julottan i Åmåls Baptistförsamling).Men OJ vad jag får jobba på klimatkompenseringen resten av året!!

Omg- nu fick jag så dåligt samvete efter allt prat om resor så jag köpte träd på: www.klimatkompensera.se  Egentligen borde kanske mina arbetsgivare ta lite ansvar. Fast en har väl också ett visst ansvar att ta även som privatperson.

klimatkompensation

Hannah Törnell Wettermark

Hannah Törnell Wettermark har studerat flöjt på Högskolan för scen- och musik vid Göteborgs universitet. Efter magisterstudier i Göteborg flyttade Hannah till Skottland för masterstudier vid Royal Scottish Conservatoire i Glasgow. Hannah har bl.a studerat för Anders Jonhäll, Tobias Carron, Cecilie Hesselberg Löken och Alison Mitchell. Hannah är regelbundet anlitad som flöjtist i de flesta svenska orkestrarna, bl.a Sveriges radios symfoniorkester, Göteborgs symfoniker, Arméns musikkår m.fl. Hon har ett stort intresse för nyskriven konstmusik och är fast medlem i ensemble Mimitabu och Curious Chamber Players, två ensembler för samtida konstmusik.

Alla blogginlägg