En förvirrad flöjtfröken i Coronaland part2

Min tjänst består av 42 elever, 2 orkestrar, 4 klasser fördelat på 7 skolor. Inte direkt social distansering med andra ord. Därför blev jag ganska glad när det bestämdes att vi skulle bli digitala. Eller ja, allt som Grundskolan köper in skulle bedrivas som vanligt men Musikskolans verksamhet skulle bli digital. För mig innebär det att jag nu träffar 100 elever/vecka istället för 200 på tre skolor istället för sju.

Vet ni skillnaden på Fjärr- och distansundervisning. Det visste inte jag för några veckor sen. Distans är när man lägger upp filmer och delar ut uppgifter till sina elever som de sen på olika sätt redovisar. Fjärr är när man kopplar upp sig och har en (sorts) lektion via olika plattformar.

För att vara min natur trogen gör jag både och, vilket innebär att jag jobbar jämt!

Efter en vecka i mitt nya arbetslandskap kan jag konstatera följande:

Google Meet funkar bäst på kvällen, eftermiddagar är en orgie i pixlar och frysta bilder (tills jag kom på att man ringer upp eleven och kör ljudet via telefonerna, bilden via Google meet). I skype ser alla härligt softade ut, alternativt jätteskarpa fast liksom urklippta i en softad bakgrund. Zoom blockades av kommunen samma vecka vi blev digitala och saboterade därmed hela mitt ursprungliga upplägg.

Undervisningsfilmer är väldigt bra och definitivt något jag kommer fortsätta med post-corona. Tvingar en dessutom att ha snygga naglar (tack vare Covid-19 har denna kroniska nagelbitare lyckats sluta), avskaft nagellack är fult och får en att plocka fram nagellacket mitt i inspelningssessionen.

 

Att spela in flöjtkvartett på Garageband med ritenuto, meno mosso, ritardando och a tempo- partier är jättesvårt! Hade först tänkt rada upp alla mina misslyckade metoder men jag nöjer mig med att förtälja att jag ännu inte har knäckt koden, mina elever har fått en osedvanligt otight inspelning skickad till sig med medföljande uppmaning att lyssna med ”snälla öron”, men att ingalunda har jag gett upp. Bättre inspelningar komma skall!!!

Allt tar väldigt mycket längre tid än man tror.

Vecka ett är nu till ända, det blir en vecka två, ingen vet om det blir en vecka tre men det är så vi får lära oss att se framtiden an i Coronaland. Långsiktiga planer hör 2021 till och till dess tvättar vi våra händer och tar hand om varandra…på avstånd.

 

 

 

Emma-Karin Maurin

Jag heter Emma-Karin Maurin och är sedan 1998 flöjtlärare vid Musikskolan i Eskilstuna. Jag tog examen från Musikhögskolan i Malmö 1994 varpå jag studerade ett år vid CNSM de Lyon i Frankrike. Jag arbetar på en skola som värdesätter sina lärares spelförmåga såväl som pedagogiska dito. Vi spelar otroligt mycket med varandra helt enkelt, något som jag anser främjar våra elever. Jag tycker det är ett privilegium att ha ett jobb där man i bästa fall får följa människor från barn till unga vuxna och får vara en del av deras utveckling. Sen ca tio år tillbaka undervisar jag även barn i årskurs 2 i musik, något jag inte skulle vilja vara utan. Flöjtundervisning i all ära men att ha en klass i sin hand slår faktiskt allt. Jag ska bl.a. blogga om hur jag från att ha gått med på att vara suppleant i Svensk Flöjt nu arrangerar Flöjtfestival på hemmaplan. Säger kanske en del om hur jag är, jag har lite svårt för ordet lagom…

Alla blogginlägg

Scroll to Top