En förvirrad flöjtfröken i Coronaland

För en och en halv månad sen skrev jag listor för att dämpa mitt stressade hjärtas dubbelslag. Jag älskar listor. Framförallt den enorma tillfredställelse som uppkommer när man drar det där strecket över en avklarad punkt. Det hade varit och skulle så förbli en fullspäckad vår.

När covid-19 som det virus det är sakta kröp närmare min verklighet, måste jag erkänna att min stressade kropp först reagerade ganska positivt.

Kolla, du tvingas vila!

Men så började allt, allt ställas in.

När t.o.m sommarteatern där jag fått en helt underbar, once in a lifetime roll (eller roller, jag skulle bl.a sjunga duett med mig själv i olika oktaver) ställdes in blev det hela uppenbart.

2020, kan vi dra ett streck över.

Jag är lyckligt lottad. Jag har ett fast jobb. Jag behöver inte ligga vaken på nätterna och oroa mig över hur jag ska betala mina räkningar. Ingen i min omedelbara närhet har insjuknat och trots att jag bor i Sörmland som ju är hårt drabbat, känns det hela fortfarande smått overkligt.

Därför kan jag inte låta bli att se de pedagogiska möjligheterna som denna fruktansvärda situation världen befinner sig i ändå har öppnat upp. På min arbetsplats kommer vi fr.o.m v.17 helt gå över till distansundervisning, undantaget de delar grundskolan köper in av oss. Det är med andra ord rätt spännande att vara flöjtfröken just nu. Hur ska jag göra?

Jag tänker blogga om hur jag tacklar de problem och möjligheter som uppkommer.

Vi ses nästa vecka!

Emma-Karin ”fluteteacher on line” Maurin

 

 

Emma-Karin Maurin

Jag heter Emma-Karin Maurin och är sedan 1998 flöjtlärare vid Musikskolan i Eskilstuna. Jag tog examen från Musikhögskolan i Malmö 1994 varpå jag studerade ett år vid CNSM de Lyon i Frankrike. Jag arbetar på en skola som värdesätter sina lärares spelförmåga såväl som pedagogiska dito. Vi spelar otroligt mycket med varandra helt enkelt, något som jag anser främjar våra elever. Jag tycker det är ett privilegium att ha ett jobb där man i bästa fall får följa människor från barn till unga vuxna och får vara en del av deras utveckling. Sen ca tio år tillbaka undervisar jag även barn i årskurs 2 i musik, något jag inte skulle vilja vara utan. Flöjtundervisning i all ära men att ha en klass i sin hand slår faktiskt allt. Jag ska bl.a. blogga om hur jag från att ha gått med på att vara suppleant i Svensk Flöjt nu arrangerar Flöjtfestival på hemmaplan. Säger kanske en del om hur jag är, jag har lite svårt för ordet lagom…

Alla blogginlägg

Scroll to Top