Det är inte alltid en har lust att börja öva på morgonen

Svårt att komma i gång med övningen.

Vissa dagar har jag sååå svårt att börja öva. Inte när jag är på jobbet men när jag är hemma. Jag har två knep då. Det ena av dem är kanske inte att rekommendera. Det viktigaste är att mina två syndiga knep för att komma i gång med övningen inte tar för lång tid. För om en fortsätter sådär resten av dagen så vågar jag nog säga att det inte blir så mkt kvalité på övningen. Ok, vill du undvika dåliga, syndiga, oseriösa råd- sluta läs nu! Jag vill understryka att i alla fall det ena knepet för att komma igång med övning endast gäller i nödfall. När Inspirationen är på botten.

Okej. Jag skäms. (jag tror några av mina gamla lärare skulle dö om de hörde detta) Men här kommer det:

  1. Jag börjar ibland med att värma upp framför tv:n , typ 15-20 min. Men inte längre. Helst inte för bra tv heller. Häromdagen när jag var extremt osugen på att börja öva bestämde jag att jag fick värma upp framför tv:n. Jag råkade sätta på Seinfeld. Det var alldeles, alldeles för roligt så jag var tvungen att sluta spela ibland och skratta rakt ut. Det är inte heller så bra att ha på ett program utan text för då hör man inte vad de säger och man blir om möjligt ännu mer okoncentrerad. Eller att titta på Malou efter tio, antingen blir man sjukt provocerad för att hon är för dåligt påläst, eller så är det något jättesorgligt ämne som avhandlas och så kan man inte börja öva för att man blev så ledsen, utan sitter i soffan och gråter istället.
  2. Börja övningen med något kreativt. Mitt bästa knep, som jag faktiskt inte tycker är så dåligt, är att välja en låt att spela in. Jag har en sådan utmaning. Reglerna är dessa: 1. Får inte ta mer än ca 20 min. 2. Jag får inte bestämma stämmor innan utan de måste improviseras i stunden. 3. Det får inte bli ett klipp längre än en minut (för då måste man betala för appen och det tycker jag är onödigt) 4. Det måste va roligt och det måste inte va så himla bra

När jag har gjort någon av dessa två knep så är jag faktiskt alltid redo att börja öva på riktigt. Och sedan brukar övningsdagen flyta på rätt smärtfritt.

Kära unga flöjtister, (om det är någon sån som läser) gör det inte till en vana att öva framför tv:n bara för att jag erkände mina synder. Detta gäller endast i nödfall och i högst 10-15 min. Kom ihåg det.

Här nedan finns resultatet av två utmaningar:

 

Hannah Törnell Wettermark

Hannah Törnell Wettermark har studerat flöjt på Högskolan för scen- och musik vid Göteborgs universitet. Efter magisterstudier i Göteborg flyttade Hannah till Skottland för masterstudier vid Royal Scottish Conservatoire i Glasgow. Hannah har bl.a studerat för Anders Jonhäll, Tobias Carron, Cecilie Hesselberg Löken och Alison Mitchell. Hannah är regelbundet anlitad som flöjtist i de flesta svenska orkestrarna, bl.a Sveriges radios symfoniorkester, Göteborgs symfoniker, Arméns musikkår m.fl. Hon har ett stort intresse för nyskriven konstmusik och är fast medlem i ensemble Mimitabu och Curious Chamber Players, två ensembler för samtida konstmusik.

Alla blogginlägg