Midnattsövning igen! Jag har en timme innan jag skall sova och nu skall jag förbereda Bruckners 3:a. För en som inte har spelat Bruckner förut, kan det se lätt ut i noterna vid första ögonkast. Men vi som arbetar i symfoniorkester vet att alla dessa helnoter, ofta evigvarande (😂😂)16-taktiga långa noter måste vara i perfekt balans med alla andra. Det står ofta pianissimo och då gäller det att komma in med sin ton som när en ängel kliver in i rummet. Andningen måste vara djup och effektiv så man kan hålla länge, länge.

Just den här symfonin har jag inte spelat, så då förbereder jag mig vid att ha Youtube i lurarna och spelar med.

Det är bra att känna till dirigentens sätt, så man vet hur hen vill ha det stilistiskt. Tempi, mycket eller lite vibrato, frihet eller stränghet.

I och med att jag spelar i olika länder, måste jag också veta vilken pitch den aktuella orkestern spelar i. I England 440, i Tyskland 442-44.

Jag måste lära mig vad alla andra i orkestern spelar samtidigt, så jag förstår flöjtens roll. Vilket ackord är det, har jag en durters eller grundton?

Oftast har jag spelat det mesta många gånger. Då kan jag typ bara gå på jobb utan att studera stämman lika noggrant.

Jag vill nog säga att de flesta professionella flöjtister använder mest tid på att vårda och utveckla sin basics. Noterna kan vi läsa lätt. Så för att kunna få till Bruckner krävs många timmar med Sonorité och skalor- med fokus och kärlek!

Tips: 1) Gäspa när du andas in. Då öppnas halsen och du förbereder att spela med rik klang. 2) Slappna av i magen när du andas in också! Då kan kroppen själva göra jobbet och expandera så att luften får plats!

 

Kommentera

Observera! För att kunna kommentera så måste man vara inloggad som medlem i föreningen Svensk Flöjt.