Allergi och musik

Denna veckan har vi lunchkonsert med Arméns musikkårs folkmusikensemble. Det blir jättekul! Jag hoppas jag slipper vara lika nervös som senast. Folkmusik och nervositet är en väldigt dålig kombo tycker jag.

Annars har jag börjat att förbereda mig inför nästa veckas rep och konsert med Curious Chamber Players. På fredag nästa vecka spelar vi på NY Fredag på konserthuset i Stockholm . Jag tog bl.a. upp ett av styckena idag. Stängde faktiskt inte noterna direkt utan provade en stund innan jag gav upp och gick och åt lunch istället. Men jag har några dagar på mig att jobba upp en bra ”half tone, half air + whistle tone”- klang

Det jag ofta tycker är svårast när man spelar nyskriven musik är multiphonics. Alltså, När man spelar minst två toner samtidigt. Jag gillar inte heller när tonsättare har skrivit ner två toner men inte kollat upp greppet för de tonerna. Det kan ofta vara så att de tonerna inte ens går att spela på multiphonics och då måste man som musiker försöka hitta något som är i närheten av de två tonerna istället. Känns oftast väldigt otillfredsställande att säga ” Vet du, de här tonerna finns inte som multiphonics, men jag kan spela typ F och H istället för F och D som du egentligen ville ha…… ”

Nästa vecka ska vi spela ett stycke (Euphorbia) av och Ylva Lund Bergner,  hennes musik gillar jag mycket. Vi spelade bl.a. ett jättefint stycke av henne j Japan. I stycket vi ska spela nu har hon tex bla. skrivit bra multiphonics. Hon har både kollat upp vilka som går att spela i piano, mezzopiano och  forte, att de går att spela överhuvudtaget plus att hon har skrivit grepp ovanför noterna. Det är alltid skönt att slippa kolla upp det själv.  Mycket föredömligt! Jag kommer spela på alla mina flöjter nästa vecka. Det vill säga bas, alt, vanlig flöjt och piccola.

Vi ska också spela ett stycke (Buckle in the air) av Rei Munakata som är dirigent  och kompositör i ccp. I det stycket det ingår bland annat att flöjtisten ska äta mandlar. Problemet är att jag inte riktigt tål mandlar, därför får vår cellist My alltid vara mandelsolist på det stycket.  Hon är en grym mandelätarsolist.

För några år sedan spelade de andra i ensemblen ett stycke av en kompositör som  heter Hanna Hartman. I det stycket ska man bland annat att krossa en massa äggskal och valnötter. Herregud jag hade aldrig kunnat spela det stycket. Jag hade haft allergiska reaktioner i veckor efteråt!!

Vi ska också spela ett stycke (Palinode) av Malin Bång. Malin är vår huskompositör och objektspelare i ccp. I Palinode ska flöjtisten hyperventilera väldigt mycket, vilket ju också är väldigt roligt med tanke på att jag har astma.

Jag borde kanske klaga lite på min arbetsmiljö. Den är ju inte alls allergianpassad!! =)

 

ÄGG

Hannah Törnell Wettermark

Hannah Törnell Wettermark har studerat flöjt på Högskolan för scen- och musik vid Göteborgs universitet. Efter magisterstudier i Göteborg flyttade Hannah till Skottland för masterstudier vid Royal Scottish Conservatoire i Glasgow. Hannah har bl.a studerat för Anders Jonhäll, Tobias Carron, Cecilie Hesselberg Löken och Alison Mitchell. Hannah är regelbundet anlitad som flöjtist i de flesta svenska orkestrarna, bl.a Sveriges radios symfoniorkester, Göteborgs symfoniker, Arméns musikkår m.fl. Hon har ett stort intresse för nyskriven konstmusik och är fast medlem i ensemble Mimitabu och Curious Chamber Players, två ensembler för samtida konstmusik.

Alla blogginlägg