att spela på flöjter (och annat konstigt) på annorlunda vis

Hallå.

Kom precis hem från konsert i Berwaldhallen. Kvällens konsert var final i Stora blåsmusikpriset med tre finalister.  Jätteduktiga alla tre såklart, men Magnus Holmander på Klarinett vann! Grattis! Nästa vecka ska vi repa och ha konsert med arméns folkmusiksensemble. Åh va roligt det ska bli!!

Men nu tänkte jag prata om en annan sak: Många som spelar flöjt vet nog ungefär vad en flöjtist i orkester gör och ungefär vad för repertoar det oftast är i en symfoniorkester/blåsorkester. Så jag tänkte berätta lite om vad jag håller på med i mina ensembler, Curious Chamber Players och Mimitabu.

Jo- jag spelar på allt ifrån vanliga flöjter (såklart, men rätt sällan vanliga toner), till plaströr, gryta, gunga, drakar, elcigarett (utan nikotin), kniv, fläkt, leksaksinstrument m.m. Ibland kanske jag spelar på basflöjt, samtidigt som jag sjunger, försöker göra fladdertunga OCH har en fågelvissla i munnen. Den va rätt svår att få till …..  Filmbevis finns på att jag tillslut fick till det och det lägger jag med stolthet upp här! 😂 

Jag har spelat tillsammans med robotar, cellister, galna pianister, alla slagverksinstrument man kan tänka sig, tombola, timglas,  ballonger, videoinstallationer och ibland tillsammans (?) med skyltdockor. (Fast ok, det är en människa- säg en violinist, som spelar PÅ dockorna).

Det är rätt ofta som jag får noter och undrar vad jag egentligen håller på med, varför utsätter jag mig för det här?!! Rätt ofta kan det också vara så att jag får noter, öppnar dem och tänker : aaaaaaahhhh det här går inte!!! Och stänger dem direkt. Sen gör jag så några dagar till och på femte dagen kanske jag öppnar dem igen och spelar första raden. Till slut har jag tagit mig igenom stycket och insett att det som såg så omöjligt ut i alla fall gick att göra. Och så låter det ascoolt!

I höstas hade vi några spännande projekt med Mimitabu och Curious Chamber Players. Vi hade spelningar både i Göteborg  och i Stockholm och båda ensemblerna var också inbjudna till Huddersfield i England , där en av de största festivalerna för nutida konstmusik äger rum. Eftersom jag jobbade i Radiosymfonikerna under hösten kunde jag inte vara med just på de spelningarna ( så jag ringde Ann Elkjär, hon är grym) men jag kunde i alla fall ta ledigt från radion och följa med Ccp till Japan.

Eftersom medlemmarna i Curious bor utspridda i Gbg, Sthlm, Sundsvall, Århus, Basel och Bryssel så brukar repetitionsperioderna vara rätt intensiva. (Det gäller även Mimitabu som har ungefär samma utspridda ensemble). Långa dagar med rätt korta pauser och sedan direkt till destination.

Så även inför Japanturnen. I Japan hade vi tre konserter; En i Tokyo, en på Nagoya College of Music och en på Aichi university of fine arts utanför Nagoya. Lite sightseeing hann vi med, annars var det mest jobb. Jag lägger upp lite bilder och videos (snälla bortse från att alla videor är filmade under ifrån. Jag ser inte klok ut), men massa mer sånt finns att se på våra Facebooksidor och på vår Instagram.

Facebook: Curious Chamber Players, Mimitabu

Instgram: curiouschamberplayers  

https://www.instagram.com/ens_mimitabu/

 

Hannah Törnell Wettermark

Hannah Törnell Wettermark har studerat flöjt på Högskolan för scen- och musik vid Göteborgs universitet. Efter magisterstudier i Göteborg flyttade Hannah till Skottland för masterstudier vid Royal Scottish Conservatoire i Glasgow. Hannah har bl.a studerat för Anders Jonhäll, Tobias Carron, Cecilie Hesselberg Löken och Alison Mitchell. Hannah är regelbundet anlitad som flöjtist i de flesta svenska orkestrarna, bl.a Sveriges radios symfoniorkester, Göteborgs symfoniker, Arméns musikkår m.fl. Hon har ett stort intresse för nyskriven konstmusik och är fast medlem i ensemble Mimitabu och Curious Chamber Players, två ensembler för samtida konstmusik.

Alla blogginlägg